App utfordring dag 4!

Advertisement

Jeg holder på å bygge en sequencer som kan spille av lydklipp med presis timing, noe som har vist seg å være mer utfordrende en jeg tenkte. Uansett så bestemte jeg meg for at jeg skulle lage en app tiltross for at det var utfordringer jeg ikke hadde fått løst enda. Jeg ville laste opp en app uansett hvor lite “feature set” jeg faktisk klarte å utvikle på en dag. Veeeeel, det ble det ikke noe av. Jeg har sittet å programmert i hele dag, men jeg merker at det er vanskelig å slippe apper som jeg ikke er så veldig stolt av. Egoet mitt tar en skikkelig hit. Det er ingen tvil om at jeg må bli flinkere til å teste ut nye ting, ikke bare på denne fronten, men en gylden mellom vei er nok noe jeg bør sikte etter

 

Jeg prøver å bli flinkere til å være litt mer pragmatisk i min tilnærming til ide utvikling. Sannheten er at jeg mest sannsynlig kan bruke ukesvis på forbedre noe som ikke har nok verdi til å rettferdig gjøre tidsbruken.

Når det kommer til crosspromotering aspektet av appene har jeg sett et bitte lite spike i nedlastinger noe som er bra, men jeg er fortsatt usikker på om det er nok. Vurderer om det kanskje snart er på tide med en liten “pivot”.

Om man søker “Ear training” på google play er min app en av de første som kommer opp. Så jeg føler på en måte at jeg er på vei i riktig rettning, spørsmålet er bare… kan jeg nå destinasjon min fort nok?

eartrainnigsøk

 

Jeg elsker å holde på med denne typen apper, og jeg er ikke så veldig opptatt av å tjene masse penger akkurat nå, men for at jeg skal kunne “overleve” på dette er dette tallene jeg må treffe. Dette er det ABSOLUTTE minimumet jeg må klarer å tjene for at jeg ikke skal “måtte” gjøre noe annet og fortsatt ha en positiv kontant strøm.

Husleie: 3500
Mat: 2000 kr
Bil Forsikring: 350
Bensin: 1000
Gym medlemskap: 350
Software subscriptions: 500

Sum: 7700 kroner

I gjennomsnitt tar jeg ca 2 USD eller 16.9 NOK per salg/in app purchase.

– Android sin cut er på 30%
– Også vist vi regner med ca 40 % skatt.

(7700 / (1-0,3))/(1-0,4) = 18 333 NOK

Så for at jeg skal kunne overleve kun på appene mine må jeg ha (18 333 / 16.9(pris per app)) / 30(en mnd) = 36 daglige downloads.

Så det magiske tallet er 36 betalte downloads/IAPs per dag eller 1084 downloads i måneden. Så dette er det første målet jeg må nå. Dette er ikke svimlende høye/urealistiske tall. Jeg tenker vel heller hvordan i alle dager kan jeg ikke klare å treffe disse tallene. De er godt innenfor hva jeg tror jeg skal klare å utrette.

Jeg må med andre ord selge apps for snaue 600 kroner brutto per dag.

Om jeg lykkes i denne nisjen, og mine apper kan dominere alle segmenter av dette markedet tror jeg det kan være veldig profitabelt. Jeg vil gjerne at når folk søker etter musikk teori, music theory,  ear training, aural training, learn music etc… at mine apper av de første som dukker opp. Jeg vil at min app side skal bli en one stop shop om du leter etter musikkteori spill/hjelpemidler. Jeg ville på en måte unngå å konkurrere med så mange som mulig å heller prøve å dominere en bit av et marked jeg forstår veldig godt. De fleste jeg har snakket med om denne strategien har vært veldig negativ, og ment at markedet er for lite. Jeg tror ikke det. Et nisje marked i dag kan være flere millioner potensielle kunder. Men vi får se, det kan være at det viser seg at jeg kommer til å ha det veldig vanskelig med å få folk til å betale for appene.

Om jeg ikke klarer å treffe disse tallene som jeg kladdet ut her oppe i løpet av august, kommer jeg til å prøve å utvikle apper for ett bredere marked. Jeg har veldig mange ideer som jeg tror kunne vært kult å gjennomføre.

FacebookTwitterGoogle+Share
Advertisement

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>