02

5 dager, 5 apps… Utfordring!

Advertisement

Jeg er en perfeksjonist. Jeg har blitt flinkere ettersom jeg har blitt eldre til å la ting være litt upolert, men jeg bruker fortsatt generelt sett for mye tid på ting som ikke betyr noe. Ting som ingen ser, eller som ikke har noen betydelig effekt for helheten av et produkt.

Jeg har programmert av og på ganske lenge, men nå har jeg virkelig begynt å gå dypere inn i app verdenen. Jeg lanserte min første app nå for ett par måneder siden. Jeg gikk inn med tanken om at jeg skulle utvikle en musikk teori app. Tanken bak var at det ville være lettere å konkurrere i en nisje som jeg forstår ekstremt godt. Den første dagen jeg lanserte appen hadde jeg 476 kroner i fortjeneste. Det var en fantastisk følelse og det kan sammenlignes som første gang jeg tjente en betydelig sum på ett aksjetrade. Jeg var på jakt og hadde et trade på, i løpet av turen tjente jeg ca 700 kroner på ett trade i HLNG. Å tjene 476 kroner høres ikke mye ut,  men jeg tenker litt sånn at om jeg klarer å tjene 476 kroner, hvorfor skal jeg ikke klare å tjene 1000 eller 10 000 kroner på en dag? Det er en veldig befriende følelse og det er veldig godt å bevise folk feil.
Skjermbilde

Jeg fikk helt utrolig possitive tilbakemeldinger. Som den pessimisten jeg er tenkte jeg at jeg kom til å få 1 stjernes ratings, ingen kom til å like appen, folk kom til å kritisere designet, og bare en hel haug med negative tanker. Jeg ble oppriktig overrasket. Jeg fikk 5 stjernes review etter 5 stjerners review. Jeg fikk meldinger fra musikkfolk som sa de virkelig satt pris på at jeg hadde produsert appen og at den hadde hjulpet dem. As we speak har appen en 4.73 stjernes rating på Google Play Store. I dag har jeg faktisk kun to 3 stjerners ratings. Noe jeg må si er over all forventning.

Når den første 4 stjerners ratingen kom inn tenkte jeg. Thats it. Noe går det bare nedover, heldigvis tok jeg feil og de fleste ga fortsatt appen min en 5 stjerneres rating.

Hva lærte jeg fra å utvikle appen?
1. Jeg brukte for mye tid på å utvikle første versjonen av appen. Jeg brukte vær eneste ledige stund jeg hadde over en måned til å programmere og designe appen. Jeg burde heller brukt mindre tid, fått appen ut og fått tilbakemeldinger tidligere.

2. Billigere er ikke nødvendigvis bedre.
Jeg split testet prising etter at jeg gikk over til In app purchase noen måtte betale 2 usd og noen 4 usd. Det var ingen merkbar forskjellig i antall salg.

3. Ikke anta noe.
Jeg anntok at folk ikke kom til å like designet. Fordi det var veldig minimalistisk og egentlig bare “arbeidsgrafikk”. Overaskende var dette noe folk trakk fram. “Fint, rent UI”.

4. Test konseptet på Android før IOS

5. Abstraher i hue og rævva. Ikke programmering direkte til en implementering. Bygg komponenter som kan brukes igjen, og igjen.

 

Utfordring

Jeg har tenkt å prøve noe for å virkelig presse min komfortsone. Dette er utfordringen… Lag en app hver dag over 5 dager. 5 dager, 5 apps.Det er flere grunner til at jeg ønsker å gjøre dette.

1. Det er en fin øvelse i programmering

2. Jeg synes det er ubehagelig å publisere ting som ikke er ferdig, og det å publisere en app hver dag for 5 dager kommer utvilsomt til å gjøre at jeg ikke kommer til å ha en så høy rating som jeg har på min første app.

3. Jeg vil eksperimentere med cross promotering i “musikk teori nisjen” for å se om jeg skal fortsett å holde meg i denne nisjen eller om jeg skal lage apper for massene.

 

 

Dette er appene!

Sight Reading Trainer: En enkel app som gir deg en string med tilfeldige noter som vises i ett notesystem. Målet er å lære å lese noter.

Interval Trainer: Call and response app for intervalltrening.

Know thy scale: En app hvor målet er å lære skalaer. Kanskje også legge inn fingersetting for pianister.

Chord Trainer: Brukeren får høre en tilfeldig akkord. Målet er å gjenkjenne akkordstrukturer. Foreksempel en D7 akkord.

Pitch Please: Brukeren får en referanse tone  i begynnelsen av øvelsen. Målet er å finne tonene som blir spilt til brukeren med utgangspunkt i referanse tonen.

Her er min første app som jeg lagde for et par måneder siden om det er noen musikk studenter der ute som trenger en måte øve akkordprogresjoner.
ChordProg Ear Trainer

Promo videon jeg lagde for appen.

 

Så 5 dager, 5 apps. Hahaaa, kommer nok ikke til å forandre verden, men kan bli spennende å se hva man kan utrette på en uke. Jeg har lært at man aldri skal anta noe. Kanskje jeg klarer å tjene penger på disse appene også, hvem vet. Uansett kommer nok det jeg lærer til å være uvurderlig.
Om jeg klarer å drive mer trafikk gjennom disse appenene har jeg en veldig kul ide som jeg skal gjennomføre. Så da er det bare å se fram til morgendagens app. Kjenner jeg blir ukomfortabel bare av å tenke på det. Det er en latterlig deadline, men tror det kan være en nyttig øvelse.

FacebookTwitterGoogle+Share
Advertisement

2 comments

    1. Takker og bukker :) Er jo ikke så mye penger men passitiviteten av pengene fra disse er jo veldig appelerende til meg :)

      Appen er veldig spesialisert så om du ikke har en ekstrem intresse for musikk er det neppe noe du får glede av…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>